Μια από τις βασικές προτεραιότητες του προγράμματος της ΝΔ ήταν η προμήθεια νέων φρεγατών καθώς το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει φρεγάτες ηλικίας περίπου 40 ετών. Η παλαιότητα του βασικού κορμού τού ελληνικού Στόλου επηρεάζει αρνητικά την απόδοσή του, ενώ εντείνει τις δυσκολίες υποστήριξης των ηλεκτρονικών συστημάτων που φέρουν τα πλοία. Έτσι, η ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού με σύγχρονες φρεγάτες κρίθηκε ως επιτακτική ανάγκη τόσο από την κυβέρνηση, όσο και από την αξιωματική αντιπολίτευση.
Το πρώτο βήμα έγινε τον Σεπτέμβριο 2021, όταν η Ελλάδα και η Γαλλία υπέγραψαν Συμφωνία Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης για τη συνεργασία στην Άμυνα και την Ασφάλεια και ως απόρροια της συμφωνίας αυτής συμφωνήθηκε η πρόσκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό τριών νέων φρεγατών FDI (Belharra) με «option» επιλογής και τέταρτης ίδιου τύπου φρεγάτας. Η ναυπήγηση των πλοίων γίνεται στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας Naval Group στη Γαλλία.
Γιατί τις συγκεκριμένες φρεγάτες
Εκτός από τη γαλλική προσφορά, εξετάστηκαν και αξιολογήθηκαν προσφορές εταιρειών από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ολλανδία και την Ισπανία. Το Πολεμικό Ναυτικό έκρινε ότι οι καταλληλότερες για την κάλυψη των επιχειρησιακών του απαιτήσεων είναι οι γαλλικές FDI για τρείς λόγους Α) Πληρούν τα επιχειρησιακά κριτήρια του Πολεμικού Ναυτικού. Β) Διαθέτουν υψηλότατες δυνατότητες πολέμου επιφανείας, ανθυποβρυχιακού πολέμου και πολέμου αέρος σε συνδυασμό με σύγχρονα πυραυλικά συστήματα. Γ) Είναι συμφέρουσα η ενδιάμεση λύση που προτείνει η γαλλική πλευρά μέχρι τη ναυπήγηση των νέων φρεγατών και ενισχύει τα ελληνικά ναυπηγεία, καθώς θα υπάρχει συμβολή της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.Στο πλαίσιο της σύναψης των συμβάσεων με τις εμπλεκόμενες γαλλικές εταιρείες, τη Naval Group και την MBDA France, έχει επιτευχθεί συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στην κατασκευή και συντήρηση των πλοίων. Επίσης βασικό ρόλο στην επιλογή της γαλλικής πρότασης ήταν και η στενή αμυντική συνεργασία Ελλάδας-Γαλλίας ειδικά έναντι της τουρκικής επιθετικότητας.
O χρόνος παράδοσης, συμπεριλαμβανομένων των όπλων των φρεγατών, για το πρώτο και το δεύτερο πλοίο θα είναι εντός του 2025, για το τρίτο το 2026 και για το τέταρτο -εφόσον ασκηθεί το δικαίωμα της προαίρεσης αγοράς- το 2027. Όσο για την εν συνεχεία υλικοτεχνική υποστήριξή τους, εκκινεί από την παραλαβή κάθε πλοίου και έχει διάρκεια τριών ετών.
Τον Φεβρουάριο του 2022 δημοσιεύτηκε ο νόμος 4891 για την αμυντική θωράκιση της χώρας στον οποίο συμπεριλαμβάνονται οι συμβάσεις με τη γαλλική πλευρά για την αγορά των φρεγατών. Τον νόμο αυτόν στήριξε και η αξιωματική αντιπολίτευση. Στις 24 Μαρτίου 2022 πραγματοποιήθηκε η υπογραφή των συμβάσεων 016Β/21 και 017Β/21 μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της εταιρείας NAVAL GROUP για την προμήθεια τριών φρεγατών FDI HN με προαίρεση αγοράς μίας επιπλέον φρεγάτας και για την εν συνεχεία υποστήριξη τους αντίστοιχα. Επίσης την ίδια μέρα, πραγματοποιήθηκε η υπογραφή της σύμβασης 018Β/21 μεταξύ του ΥΠΕΘΑ και της εταιρείας MBDA FRANCE για την προμήθεια κατευθυνόμενων βλημάτων των φρεγατών FDI HN μετά του συναφούς εξοπλισμού και υπηρεσιών συμπεριλαμβανομένης της εν συνεχεία υποστήριξής τους.
Στις 13 Ιουλίου 2022, και ενώ η πρώτη φρεγάτα είναι ήδη σε παραγωγή, η τελετή κοπής του πρώτου ελάσματος που έγινε στη Λοριάν σηματοδότησε ένα σημαντικό βήμα στο πρόγραμμα και την έναρξη της φάσης παραγωγής της δεύτερης φρεγάτας. Επικεφαλής της τελετής ήταν ο Διευθυντής Προγράμματος του Ναυτικού Ομίλου Gilles Langlois για τις Φρεγάτες του Ελληνικού Ναυτικού, παρουσία του Αρχηγού Θεοχάρη Χατζόπουλου, Διοικητή του Αποσπάσματος Ελληνικού Ναυτικού στη Λοριάν.
Οι δυνατότητες των Belharra
Η φρεγάτα FDI (Belharra) έχει υψηλές δυνατότητες σε κάθε τύπο μάχης. Καλύπτει αντιπλοϊκό, αντιαεροπορικό, ανθυποβρυχιακό πόλεμο ενώ διασφαλίζει την άμυνα ενάντια σε επιθέσεις από αέρος ή από στεριά με σύγχρονους αισθητήρες, συμπεριλαμβανομένου του Seafire της Thales, που είναι το πρώτο αμιγώς ψηφιακό πολυλειτουργικό ραντάρ με ενεργή κεραία και σταθερά πάνελ. Είναι εξοπλισμένη με έναν μονό πλήρως ενσωματωμένο ιστό που διαθέτει όλους τους αερομεταφερόμενους αισθητήρες ώστε να επιτυγχάνεται σε μόνιμη βάση επιτήρηση 360 μοιρών. Είναι η πρώτη φρεγάτα στην αγορά που διαθέτει εγγενή προστασία από κυβερνοεπιθέσεις, εξοπλισμένη με δύο data-centers που φιλοξενούν σχεδόν όλες τις εφαρμογές του πλοίου.
Αναφορικά με τις τεχνικές της προδιαγραφές, η φρεγάτα Belharra έχει εκτόπισμα 4.500 τόνων, μήκος περίπου 122 μέτρα, πλάτος 18 μέτρα ενώ η μέγιστη ταχύτητά είναι 27 κόμβοι. Διαθέτει αεροπορικές εγκαταστάσεις για ελικόπτερο 10 τόνων και μη επανδρωμένο όχημα VTOL. Τα κύρια όπλα που φέρει είναι οι πύραυλοι Aster και οι πύραυλοι Exocet MM40 B3C της MBDA, πυροβόλο 76 χιλιοστών, τορπίλες MU 90 και αντίμετρα CANTO της Naval Group καθώς και πυραυλικό σύστημα RAM.
Ενδεικτικά πέντε Έλληνες ναύαρχοι με δημόσιες παρεμβάσεις τους έχουν επικροτήσει την αγορά των συγκεκριμένων φρεγατών, οι οποίες θα αναβαθμίζουν επιχειρησιακά και τεχνολογικά το ελληνικό ναυτικό ξεπερνώντας σε τεχνολογία του τουρκικό. Πρόκειται για τους: 1. Γιάννης Εγκολφόπουλος 2. Κοσμάς Χρηστίδης 3. Βασίλης Μαρτζούκος 4. Δημήτρης Τσαϊλάς 5. Σπύρος Κονιδιάρης
Το κόστος
Το ανώτατο κόστος της προμήθειας των φρεγατών ανέρχεται στο ποσό των 3,049 δισ. ευρώ. Αναλυτικότερα, η σύμβαση προμήθειας των τριών φρεγατών έχει κόστος 2,261 δισ. ευρώ, η σύμβαση της εν συνεχεία υποστήριξης 138 εκατ. ευρώ ενώ η σύμβαση για τα όπλα και την εν συνεχεία υποστήριξής τους 650 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που ασκηθεί το δικαίωμα της προαίρεσης για την πρόσκτηση και τέταρτης φρεγάτας, το κόστος φτάνει τα 4,07 δισ. ευρώ. Σε αυτά τα ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται κρατήσεις, φόροι, δασμοί και τυχόν λοιπές δαπάνες που βαρύνουν τις συμβάσεις (6,144%).
Δεδομένων των παραπάνω, η συγκεκριμένη δέσμευση αξιολείται πως ήταν σε εξέλιξη το καλοκαίρι του 2023.




