Η κυβέρνηση υποσχέθηκε να ενισχύσει τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις των νησιών, μειώνοντας το κόστος μετακινήσεων, προωθώντας το μεταφορικό ισοδύναμο.
Οι νησιωτικές κοινωνίες είναι αναγκασμένες να επιβαρύνονται με το επιπλέον κόστος θαλάσσιας μεταφοράς ανθρώπων και προϊόντων στα νησιά σε σχέση με τη χερσαία μεταφορά στην ενδοχώρα. Το επιπλέον αυτό κόστος είναι από τις κύριες αιτίες ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, μείωσης του νησιωτικού πληθυσμού και αποτροπής ίδρυσης και παραμονής των επιχειρήσεων στα νησιά.
Το μεταφορικό ισοδύναμο ξεκίνησε να εφαρμόζεται πιλοτικά τον Ιούλιο του 2018 σε 49 νησιά και μέχρι το τέλος της 4ετίας 2015-2019 συμπεριέλαβε όλα τα νησιά. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όρισε με τον ν .4551/2018 (ΦΕΚ A 116) «Μηχανισμόςεφαρμογής, κρατική εποπτεία, γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις» το βασικό πλαίσιο επιδότησης τόσο των επιβατών όσο και των επιχειρήσεων.
Αυτό που θα έκανε το μεταφορικό ισοδύναμο θα ήταν να εναρμονίσει αυτό το κόστος μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά.
Για το σκοπό αυτό συνυπολογίζονται η τιμή της χερσαίας μεταφοράς ανά χιλιόμετρο, ο ναύλος ανά ναυτικό μίλι, οι μιλιομετρικές αποστάσεις των λιμένων διασύνδεσης των νησιών, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά και αντικείμενο το εμπόριο, τον τουρισμό και τη μεταποίηση, ο όγκος της εμπορευματικής κίνησης ανά λιμένα φόρτωσης – εκφόρτωσης, ώστε να καθοριστεί η ισοτιμία του δυσανάλογου κόστους θαλάσσιας μεταφοράς, σε σχέση μ’αυτό της χερσαίας.
Για τις μεταφορές αγαθών από λιμένα στεριάς σε νησιωτικό λιμένα ορίστηκε επιδότηση του επιπλέον κόστους μεταφοράς των προϊόντων από και προς τα νησιά, επιχορηγώντας με βάση αντικειμενικά και κλιμακωτά κριτήρια τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά και εγγεγραμμένα στο αντίστοιχο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) που επιβαρύνονται το κόστος αυτό.
Για παράδειγμα μια επιχείρηση στην Κάλυμνο που μετέφερε από τον Πειραιά εμπορεύματα συνολικής αξίας μεταφοράς (χωρίς ΦΠΑ) 18.100 ευρώ, θα λάμβανε χρηματοδότηση τριμήνου 15.391,34 ευρώ. Άρα της επιστρέφεται το 85% του συνολικού κόστους μεταφοράς.
Η επιδότηση των νησιωτών πραγματοποιείται μέσω στοιχείων που συλλέγονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και απαιτεί μονάχα 5 λεπτά απ’ το χρόνο τους για την εγγραφή τους
Κατά την πιλοτική φάση του 1/7/2018 εως 31/12/2018 το ποσοστό χρηματοδότησης για το μεταφορικό ισοδύναμο σε επιλέξιμες επιχειρήσεις ανήλθε σε ποσοστό 42,7% επί της συνολικής επιλέξιμης δαπάνης.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν το σημαντικότερο νομοθέτημα για την βελτίωση της ζωής των νησιωτών, σύμφωνα με τον αν. υπουργό Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριο Σαντορινιός. «Θέσαμε σε λειτουργία έναν ολοκληρωμένο θεσμό που επικουρεί την Νησιωτικότητα και αφορά όλα τα νησιά της χώρας» θα έλεγε σε συνέντευξή του το καλοκαίρι ο υπουργός, έναν χρόνο αφού το μέτρο έγινε νόμος του κράτους (Documentonews.gr, 28/6/2019)
Σύμφωνα με τον υπουργό, στο τέλος της τετραετίας, πάνω από 260.000 νησιώτες έκαναν χρήση του μέτρου, με την επιστροφή μέρους του κόστους να αγγίζει και το 75%. Επίσης, επιστροφή μέρους του κόστους μεταφοράς που αγγίζει και το 45% είχαν πάνω από 12.000 νησιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες ενισχύθηκαν σύμφωνα με τον κ. Σαντορινικό.
Όπως προσέθεσε, με το Μεταφορικό Ισοδύναμο μειώθηκαν οι τιμές των καυσίμων στα νησιά, φτάνοντας λόγου χάρη στη Λέρο η απλή αμόλυβδη στα 1,55 ευρώ από περίπου 1,90 ευρώ που είχε φτάσει.
To μέτρο μάλιστα υιοθετήθηκε και από την επόμενη κυβέρνηση.
Συνεπώς, η κυβέρνηση τήρησε την προγραμματική της δέσμευση.




